27 x self care: mijn tips

Self care is essentieel om je goed te blijven voelen, op alle vlakken. Het is een heel breed begrip en omvat ontzettend veel verschillende dingen. Dat komt doordat self care heel persoonlijk is. Self care betekent eigenlijk: lief zijn voor jezelf. Wie mij kent of wie zich door mij laat coachen weet dat ik dat vaak zeg. Self care draait om jezelf en je eigen welzijn vooropzetten. En nee, dat is niet egoïstisch. Als je goed voor jezelf zorgt kun je namelijk ook beter voor de mensen om je heen zorgen.

self care en self love

Self care, zelfzorg, gaat eigenlijk hand in hand met zelfliefde. Door goed voor jezelf te zorgen laat je meteen ook zien dat je zelfliefde (het gevoel van jezelf te houden) bezit en dat je tijd vrijmaakt voor je eigen welzijn. Stress en drukte mogen er best zijn in je leven, maar daar tegenover zou een moment moeten staan van bezinning, van rust, van ontspanning. We zijn nou eenmaal niet goed bestand tegen week in week uit doorstomen.

vertragen voor mensen met een cyclus

Voor mensen met een cyclus geldt eigenlijk dat we elke maand wel tot stilstand worden geroepen: wanneer we menstrueren hebben we over het algemeen minder energie en keren we naar binnen voor een moment van bezinning. Het kan voor je werken om wat meer naar je cyclus te gaan leven door te luisteren naar waar je lichaam behoefte aan heeft en zo als vanzelf wat vaker tot stilstand te komen.

self care is persoonlijk

Voor self care geldt: dat waar jij goed op gaat kan voor een ander weer niet prettig zijn. Het is dus zaak dat je uit gaat zoeken wat voor jou werkt. Self care kan op emotioneel, mentaal, spiritueel en fysiek vlak plaatsvinden. Ik deel graag mijn favorieten met je. Gebruik ze ter inspiratie of geef er je eigen draai aan! Je kunt al met vijftien minuten per dag heel goed aan self care doen: het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten als je het gevoel hebt die tijd niet te hebben. Voel jij de behoefte om dagelijks drie uur met jezelf bezig te zijn: go for it! You do you.

ideeën

Aan deze self care activiteiten kun je denken:

  • In een (bullet) journal schrijven
  • Ga op tijd naar bed (ja, echt een enorme inkopper, maar doe het eens)
  • Boek een massage
  • Luister een podcast
  • Doe een HIIT workout (dat kan gewoon thuis via YouTube, maar ook buiten)
  • Ga dansen. Het hoeft er niet mooi uit te zien (mag wel!), maar gewoon lekker bewegen op muziek kan al zoveel doen voor je humeur
  • Begin met iets creatiefs: ik begon met breien in de eerste lockdown – mijn partner wacht nog steeds (tevergeefs?) op zijn sjaal
  • Ruim op: op taptoorganize.nl kun je voor 10,99 een opruime-book inclusief checklist vinden. Aanrader!
  • Leer brood bakken. Er zit iets magisch in het zelf kneden van deeg
  • Ga in bad of neem een lange douche
  • Boek een paar dagen een hotel voor jezelf alleen
  • Drink voldoende water of thee
  • Doe een Reiki-cursus: zo leer je met universele energie te werken en jezelf energetisch te reinigen en te helen
  • Ga op zoek naar kruiden die je kunt vinden in je omgeving: ook in de stad kun je van alles vinden
  • Leer jezelf een nieuwe creatieve vaardigheid aan zoals schilderen
  • Gun jezelf dagelijks een moment met yoga. Als je dat thuis wil doen kan ik je Yoga with Adriene aanraden
  • Doe iets mindfully. Mijn vriend vindt het bijvoorbeeld heerlijk om de snaren van zijn gitaar te vervangen met veel aandacht. Je kunt de was ook mindful opvouwen. Of je kast opruimen, of de vaatwasser inruimen, of…
  • Ga naar de kapper
  • Maak een vision board of een magic board, maar net hoe je het noemen wil, waar je je doelen op zo’n manier weergeeft dat je het ook kunt bijhouden wanneer ze manifestaties worden
  • Houd een stilte-dag. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar dit klonk mij geweldig in de oren: geen muziek, geen gepraat, geen social media, geen tv.
  • Haal een take-away kop koffie en drink die op een bankje op, terwijl je gewoon om je heen kijkt en verder niets doet
  • Besteed uitgebreid aandacht aan je lichaam, werk met je zintuigen. Laat je lichaam dingen voelen, smeer jezelf uitgebreid in, heb je lichaam lief
  • Kies een ingewikkeld recept uit waarvoor je veel tijd in de keuken moet zijn en ga daarmee aan de slag. Het draait in eerste instantie om genieten van het proces, maar als het gerecht ook nog lekker is, dan is dat helemaal mooi meegenomen!
  • Drink een dag alleen groene sapjes
  • Mediteer uitgebreid
  • Totaal underrated maar zo zo zo de moeite waard: loop op blote voeten in het gras. Grond jezelf, geniet van het gevoel, stel je voor dat er een lijntje vanuit je stuitje, je eerste chakra, naar de kern van de aarde gaat en zich daar vasthaakt, zodat je te allen tijde goed geaard bent
  • Zoek de natuur op
  • Schoon je muzieklijst op en neem er de tijd voor om een lijst te maken voor verschillende moods

hou me op de hoogte

Ik hoor het heel graag als je met één van deze activiteiten aan de slag gaat of bent gegaan en wat je ervan vindt/gevonden hebt.

Liefs, Lotte

Volg Lotte van Agtmaal op Instagram

Download mijn gratis e-book ’10 tips voor meer zelfvertrouwen’

bekijk mijn diensten